Dagis - Hur fan ska jag göra ??

Nu kan man då verkligen säga att det är vår ! Vilket väder alltså !
Var ute en snabb sväng i morse för att kissa hundarna , fcik en chock när ja kom ut o kände hur varmt det var . Så snabbt hem , slita upp både simon o alicia , stressade i oss frukosten , sen tog vi hundarna och oss själva o gick ut på en lång promenad . Tog 5 minuter så sov Alicia , o sov hela vägen hem :p ..
Gick mellan husen på notviken , försökte få lite tips o ideér hur vi ska göra på våran gård och i vårat hus , tror vi prata husbygge hela vägen :) .. Tror det kommer bli svina bra :)


Hade ju beställt en ny bilbarnstol åt Alicia , för 3 veckor sedan , o har inte fått den . Så ringde dit o fråga vars fan den var , o då kläcker dom ur sig att den färgen jag beställt är slut och kommer ite fören om några veckor . Kunde dom inte ha ringt o meddela det då ?!???
Så fick ta den andra färgen , turkos o svart , jävligt snygg som tur är . Den ja hade beställt var grå o svart , tänkte att det var neutralast så .. Men då får vi en färg klick i bilen , kan ju vara kul :) Hah ..
Skulle få stolen i slutet på veckan , spännande :) Och TUR , för Alicia har växt ur sin ..
Hade behövt hitta nån billig barnstol till våran andra bil , eftersom den bilbarnstol vi beställt nu är speciellt till nya bilar , man stoppar fast dom i nå järnstänger tror ja som sitter fast i sätet ..


Sitter o grubblar o funderar hur jag ska göra med Alicias dagisplats , om jag ska söka till 1sept eller 1 januari , hon känns så jävla liten 1sept , då är hon ju bara 1år 6veckor gammal ! Känns så litet .. Men samtidigt så måste man ju ta ut 5 hela dagar i mammapenning efter barnet fyllt 1 , och jag tror inte dagarna räcker då till Januari .. Eller jobba 5 dagar.. 
Kan ju vara kul o spara lite dagar också .. 
Men jag är så kluven , kan inte riktgit bestämma mig ! Känns skit jobbigt ...  HJÄLP


Håller på att göra ett storkok på barnmat till Alicia , fiskgryta med potatis :) Har aldrig gjort förr , o jag brukar inte tillaga fisk så ofta , så hoppas det blir gott .. Har stoppat i morötter , purjolök , dill , persilja o lite dragon o vitpeppar. 1/2 grönsaks buljong , vatten o grädde . Potatis och Alaska pollock filér . Va tror ni , låter det gott :p?



Nu ska jag göra klart hr i köket sen gå o leka med min älskade dotter :)


/N



Kommentarer
Postat av: Anonym

För att få plats under hösten skulle man ha skickat in ansökan till luleå kommun senast 31/3 för att garanterat få en dagis plats.

2011-04-11 @ 20:06:26
Postat av: Emma

Du kan ju förtsätta vara föräldraledig typ varje fredag eller liknande och om du jobbar som timvikarie kanske det blir någon mer ledig dag per vecka ibland..?

Alwin började på dagis när han fyllt 1 och det gick hur bra som helst fast nog var det jobbigt i början att lämna bort honom

2011-04-11 @ 21:37:52
URL: http://emmastromback.blogg.se/
Postat av: SVAR PÅ KOMMENTAR

Emma- Men visst måste man ta ut 5 hela dagar i veckan efter att barnet fyllt 1 ? Eller jobba .. Eller har jag

förstått fel ?



Anonym- Jo jag vet , men jag har redan skickat in en ansökan , innan det datumet. Men nu i efterhand har jag blivit så osäker på hur jag kan/ska/vill göra ..



2011-04-11 @ 22:49:58
Postat av: Anonym

Tycker att det första du / ni ska kolla upp exakt hur många fp dagar ni har kvar och räkna ut hur länge det går att vara ledig. Det är ju alltid guld värt att spara lite dagar och förlänga tex sommarlov / jullov. Hör sedan med fk vad som gäller, om man måste ta ut 5 dagar. Tror att ni kan använda er av garantidagarna i dessa dagar, men om du vill arbeta extra är det kanske värt att använda upp dessa...



Om ni inte inte måste, sätt inte er dotter på förskola när hon är så liten.... de är bara små en gång och det går FORT när den tiden förbi...

2011-04-12 @ 16:16:14
Postat av: SVAR

Anonym- Jag har kollat upp , om jag tar 5 dagar i veckan från och med den här månaden så räcker dagarna till September , plus att jag har 180 som simon ska överlåta till mig . Men jag tar inte ut 5 dagar i veckan . Tar mellan 3-4 dagar i veckan , oså blandar jag med garanti dagar . Plus att jag jobbar extra ibland .. Så tror att dagarna skulle räcka , men som sagt man vill ju inte använda upp alla ..



Och exakt som du säger , dom är bara små en gång och tiden går fort förbi , just därför vill jag inte lämna henne på dagis när hon är så liten , jag vill ta vara på tiden så länge som möjligt ..



Ska fara in till fk imorgon o höra lite med dom , är lättast så :)

2011-04-12 @ 19:39:02
Postat av: Emma

Alltså jag vet inte har inte så stor koll då jag inte varit hemma efter han blev ett.. Men några jag känner gör iaf så att pappan är föräldraledig varje fredag.. Hur dom löst det vet jag dock inte om det gäller 5dagar/vecka.. :)

2011-04-12 @ 22:36:03
URL: http://emmastromback.blogg.se/
Postat av: Martina

Dom klarar så ofantligt mycket mer än man tror så jag tror de är bättre att sätta henne på dagis tidigare men kanske bara ha henne där på deltid om det är möjligt!

Att ni kanske turas om att vara hemma alternativt jobba skift så gott det går.

Lukas var 13 månader när jag satte han på dagis, visst kändes de som att han var för liten men de funkade jättebra :)

Lycka till i vilket fall :)

Kram kram

2011-04-16 @ 01:02:48
Postat av: SVAR

Jo dom gör ju säkert det . Men känns så trist ändå :( Som tur är jobbar ju simon skift o jag väljer lite hur jag ska jobba . O till en början ska jag bara ha henne på dagis deltid .

Hoppas bara att hon får en plats på dagisen vi sökt !

2011-04-16 @ 19:03:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0